Na kus řeči (4) „Zkouším to naboso“

Málem jsem zapomněla na rubriku „Na kus řeči“, která má být o zajímavých událostech, zdravém životním stylu, sportu a příbězích jiných lidí a hlavně motivací pro ostatní bojovníky.  Příběhy na kus řeči teď budou na webu častěji a doufám, že se vám budou líbit. Budou to rozhovory s bojovníky z nového projektu „Silná dvanáctka“. No, ale ještě předtím bych vám ráda napsala něco o svém koníčku, ke kterému jsem se znovu vrátila a to je běh. Samozřejmě na novou sezónu je potřebná nová běžecká obuv a já se rozhodla, že vyzkouším běhat trošku jinak, než běhá většina lidí, a to  “ naboso“. Jestli vás zajímá proč, čtěte dál a dozvíte se v mém článku v čem je to jiné a jaké jsou začátky.

Možná si říkáte, jestli jsem se už úplně nezbláznila. Kdepak vůbec ne, naopak se čím dál víc zamýšlím, co je pro moje tělo a zdraví to nejlepší. Víte třeba, že lidé, kteří chodí běžně naboso, mají silnější chodidlo s lepší pohyblivostí?  Noha se jim méně deformuje, není tak plochá a stěžují si méně na bolest. Samozřejmě tohle není z mé hlavy, přečetla jsem si další zajímavosti z podiatrického časopisu The Foot, který zkoumal 180 lidí a srovnal jejich chodidlo s 2000 staršími chodidly. Jaký byl závěr? Asi se budete divit, ale lidé měli zdravější nohy předtím, než se objevily boty. A jak dopadly výsledky u dětí? Děti, které nosí boty byly třikrát náchylnější k ploché noze, než ty které boty nenosily.

Příroda vytvořila lidskou nohu pro co nejefektivnější pohyb. Bosá chůze znamená velký návrat k této přirozenosti. Ochrana nohy, sociální podmínky a modní trendy přinesly chůzi v botách. Lidé začali nosit boty, které se bohužel liší od přirozené anatomie chodidla. Naše tělo není přizpůsobeno tvrdým podrážkám, tvarům do špičky a podpatkům, z čehož často vznikají deformace noh, bolesti kolen, kyčlí, zad i krku. Myslíte, že tyto deformace vznikají v chudých zemích kde lidé chodí odmalička naboso? Odpověď je téměř vůbec.

„Úlohou barefoot boty je přiblížit se svými vlastnostmi přirozené chůzi naboso, ale zároveň nohu stále ochraňovat před vnějšími vlivy a prostředím.“

Základ zdravé obuvi je pohodlný a anatomický tvar, který umožňuje přirozený pohyb chodidla, posiluje nožní klenbu a zlepšují držení těla,  léčí deformaci nohou, odstraňuje bolest pohybového aparátu a masíruje chodidla každým krokem.

Sama za sebe můžu říct, že v létě chodím doma na zahradě nejraději bosky a užívám si volnost pohybu. A tak mě samotnou zajímalo jaké to je vyzkoušet si bosé boty. Viděla jsem na sociálních sítích mé kamarádky, jak v nich běžela maraton a chodí v bosých botách po městě. Jenže není bota jako bota. Vy, kteří rádi a běháte už nějaký čas, moc dobře víte, že je důležité zjistit, jak jsou na tom vaše nohy, a které boty vám nejlépe padnou.

A tak jsem se vypravila do Prahy, kde je speciální obchod NABOSO s největším výběrem bosých bot v České republice a nechala jsem si poradit od profesionálů. Pokud se rozhodujete a chcete taky změnu na běhání, opravdu moc doporučuji navštívit tento obchod (Praha – Dejvice) – velký výběr běžecké i volnočasové obuvi . Tady si vás vezmou opravdu do parády a postaví vás do latě. 😀 Ne to samozřejmě nemyslím vůbec špatně, ba naopak. Slečna se o mě moc hezky starala. Nejdříve mě postavila na kostku, která vypadala jako zrcadlo a řekla mi: „No tak se podíváme, jak jsou na tom vaše chodidla“. Čekala jsem, že po své dravé éře chození na podpatcích, tancovačkách na večírcích a přehlídkách to bude dost špatné,  ale překvapivě to nebylo tak strašné, jak jsem si myslela. Na obrázku můžete jen zlehka vidět ty kůstky u malíčku nejsou úplně plné, a to  je právě z úzké obuvi a našich oblíbených lodiček dámy.

Vybrala jsem si dva páry bot. Jedny sportovní na běhání a jedny na normální nošení, jak říkám ráda „na lítačku“. Nejdříve jsem začala s obuví na každodenní nošení chodit po domě, pak na nákupy a musím říct, že je to opravdu něco jiného. Člověk cítí, každý krok a taky jak jeho noha pracuje a více se prokrvuje. Dnes už v nich chodím normálně po městě, ale pořád to střídám se svoji klasikou. A co ty běžecké botky? Vybrala jsem si ty od firmy Vivobarefoot, protože se mi zdáli pevnější, pohodlné a nebyl to tak obrovský skok a šok, že bych si připadla úplně bosá.  Samozřejmě i tady jsem cítila velký rozdíl. Tohle není bota s vysokou stélkou, tohle je obuv, kde reálně ucítíte po čem chodíte a běháte. Opravdu to chce začít krok za krokem, než si vy i vaše nohy zvyknout. Rozhodně nedoporučuji si tyto boty vytáhnout z krabice a poprvé s nimi jet na velký výlet nebo běžet půl maraton 😀

 

Všechny začátky nejsou úplně jednoduché a vždycky to trošku bolí než si člověk zvykne. Ale jedním z důvodu, proč jsem si zvolila vyzkoušet tuto obuv, že na chodidle máme nervová zakončení, kterým se říká  proprioceptory. Tato nervová zakončení posílají informaci do mozku o naší poloze a pohybu a zpětně nás učí koordinaci těla. Tímto si kontrolujeme více chůzi, chodíme zdravěji a šetrněji k našemu tělu. Tím, že necháme nohu přes tyto proprioceptory vnímat povrch, tak posilujeme pohybový aparát jako celek. Chůze je zdravá, zvětšuje mozek a brání demenci, takže jistě chápete proč jsem zvolila tento druh obuvi. 😀

Počasí už nám přeje, jaro je tady a všechno nádherně kvete a roste. Běhu a procházkám ZDAR a těším se až vám napíši své další pokračování o svém běhání naboso.

 

 

Sdílet článek:

2 komentáře

Napsat komentář
  1. Zdravím Denčo 🙂 hezký článek. Pro milovnika běhu a turistiky jsem rád,že se našel někdo o těchto botach neco z vlastní zkušenosti promluvit. Děkuji 👍🏃

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

O mně

Ahoj, jmenuji se Denisa…

… a tohle je můj blog hlavně o zdravém vaření. Před časem jsem se totiž rozhodla začít líp jíst a měnit svůj život, kvůli Evženovi. Tak říkám nádoru, co mám v hlavě a tvářil se ze začátku docela nevinně.

Můj příběh

Facebook

Odebírejte články

Už vám neunikne žádný nový článek nebo recept.